Project: "Dansez Maintenant"

Een nette vrouw komt terecht op een feest waar ze niet thuishoort... Om haar doel te bereiken moet ze de confrontatie aangaan met het beest dat polonaise heet! "Dansez Maintenant is een korte film onder regie van Jan-Pieter van IJzendoorn. Ovamus was bij deze film betrokken als editor en color-grader. Hieronder meer informatie over mijn werkzaamheden bij dit geweldige project.

Website "Dansez Maintenant"

Montage

image

Het montageproces voor "Dansez Maintenant" verliep in meerdere stappen:

- Allereerst was ik betrokken als slater en logger op de draaidagen. De slater registreert iedere scène, shot en take en bedient het onmisbare klapbord. De logger is verantwoordelijk voor de digitale opslag en verwerking van het gefilmde materiaal.

- Vervolgens gingen ik en regisseur Jan-Pieter van IJzendoorn aan de slag met het bekijken van alle takes en het op scriptvolgorde zetten van het materiaal. Daarna begon het echte werk: de zoektocht naar de film in het materiaal. De gefilmde realteit is immers altijd anders dan de bedachte wereld op het scriptpapier.

- In een tiental montagedagen werd de edit van de film steeds fijner bijgeslepen. Scènes werden verplaatst, verwijderd en weer toegevoegd, en uiteindelijk ontstond de master-edit.

- In een enkel shot was wat special-effect werk nodig: een monitor en crewleden waren zichtbaar in een onmisbaar shot, en dus moest ik deze frame voor frame wegpoetsen. 

- Tot slot werden de titels, geluidsmix en soundtrack in andere studios gemaakt, en na aanlevering onder de master gezet. Hierna werd de totale film volgens de vereiste specificaties uitgedraaid en opgeleverd. 

image

Colorgrading

Met digitale filmtechniek word een zo 'plat' mogelijk beeld geschoten. Dit flets ogende beeld bevat zoveel mogelijk informatie over kleur, schaduw en highlights. Hierdoor kan in de nabewerking nog bijzonder veel worden gewijzigd in hoe het geschoten beeld eruit ziet. Kleurbalans, contrast, huidtinten, en belichting worden in colorgrading aangepast om een zo filmisch mogelijk plaatje te maken. Zo kan het oog van de kijker nog beter naar een bepaald element uit het beeld getrokken worden, of kunnen hinderlijke elementen worden gemaskeerd. 

Voor "Dansez Maintenant" werd voor iedere fase in het verhaal een eigen kleurstelling en contrastwaarde gemaakt. In de te donker geschoten nachtshots werd bovendien ruisonderdrukking toegepast. Hiernaast is het verschil te tussen geschoten beeld en eindresultaat na colorgrading.

image

Set Photography

Uiteraard kon ik het niet laten om op de aangeklede en belichte set vol grappige figuranten een paar foto's te schieten. 

Vanwege de donkere omstandigheden schoot ik met lichtgevoelige vaste brandpuntlenzen. In de gallerie hiernaast zijn verschillende crewmembers, figuranten en acteurs te zien.